جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۷ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰

« مسعود طیبی »  نویسنده و کارگردان تئاتر درخصوص جدیدترین فعالیت خود در گفت و گو با دیباچه گفت: این روزها مشغول تدریس در دانشگاه و برگزاری کلاس در یکی از آکادمی های  هنرهای نمایشی هستم . من سعی کردم از کارهای دانشجویی حمایت کنم از همین رو هفت نمایش دانشجویی را آماده اجرا کردیم که روی صحنه برود.

طیبی درباره کارگردانی نمایش «افلیا» گفت: من از سال 1385 درگیر آثار شکسپیر شدم،

من در آن زمان دستیار یک اثر در کنار یکی  از اساتید بودم که بعدها بر اساس همان اتفاق ها نمایش « هملت» را در سال 1390 و سپس نمایش « هنگامه ای که هملت به دست جادوگران مکبث کشته شد» که تلفیقی از « هملت» و « مکبث» شکسپیر بود را روی صحنه بردم .بعد از آن نمایش « خون به پا می شود» در سال 1398 در تماشاخانه ایرانشهر که برداشتی از نمایشنامه « تیتوس آندرونیکوس» شکسپیر بود را به اجرا بردم.

او ادامه داد: نمایش« افلیا» هم چهارمین اقتباس من از آثار شکسپیر است و نگاه از منظر کسی است که اتفاقاتی برایش رخ داده و عکس العمل را به یک واقع نشان داده است یعنی زاویه نگاه خود را در این نمایش تغییر می دهیم , می خواهیم بدانیم آیا به آن فرد حق می دهیم.ما همیشه خود را به جای شخصیت « هملت» قرار می دهیم حال زاویه نگاه را تغییر داده و خود را جای شخص مقابل هملت می گذاریم, او چه دیده است و اگر جای او باشیم چه می کنیم؟

ما هنرمندان باید برای جامعه خود تولید اندیشه کنیم | من خلاق و ایده پرداز بودن را یه هنرجویان خود یاد می‌دهم

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه من بر اساس نگاه « یان کات» جلو می روم , خاطرنشان کرد:به قول « یان کات» اگر در دنیای امروز کسی آثار « شکسپیر » را به همان صورتی که هستند کار کند احتمالا از تئاتر چیز زیادی نمی داند و یا هوش اجتماعی بالایی ندارد. به قول « یان کات» هملت امروز ما جوان های امروزی هستند که بلاتکلیف هستند و « افلیا» دخترانی هستند که نمی دانند از آینده چه می خواهند و هدف از زیستن چیست و شاید واکنش های غیرمنطقی نسبت به اتفاق های پیرامون خود ارائه دهند.

طیبی درخصوص فضای نمایش « افلیا» گفت: فضای نمایش تلفیقی است یعنی یک فضای مدرن امروزی اما با این تفاوت که ما زبان را در حالت آرکائیک خود نگه داشتیم و بر اساس بیماری های روانی و روان نژند اثر را پیش می بریم. روژین پناهی بازیگر نمایش از هنرجویان من در کارگاه ها است و بسیار بازیگر پرتوان و آینده داری است.

کارگردان نمایش « افلیا» درخصوص پیام نمایش به تماشاگران گفت: می خواهم به مخاطب بگویم که متفاوت نگاه کنیم و خود را در یک رخداد و در یک وضعیت اجتماعی , هنری , اقتصادی و... جای افراد دیگر قرار دهیم و عادلانه و درست قضاوت کنیم. این مهم ترین چیزی است که به آن می پردازم.

طیبی درخصوص کارهای آتی خود بیان کرد: برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر و تئاترشهر صحبت هایی کردم اما با وضعیت نامناسب اقتصادی و هنری که پیش رو داریم و حداقل حمایت هایی که صورت می گیرد , کار ما سخت تر شده است , حمایت ها انجام می شود اما به اندازه کافی نیست و واقعا نمی توان برای کارهای آتی تصمیم گرفت.

طیبی درخصوص فعالیت خود در روزهای قرنطینه گفت: روزهای قرنطینه را بسیار سخت و سعی کردم با ایده و رویا پردازی و کار روی طرح و چاپ چند نمایش نامه سپری کنم , در ایام قرنطینه کتابی از استاد خوبم اکبر رادی به نام « چگونه یک نمایشنامه از اکبر رادی را کارگردانی کنیم؟» با اسم اصلی « بر صحنه آبی» را چاپ کردم و در حال حاضر سه نمایشنامه آماده چاپ دارم. طبیعتا این تعطیلی ها شیرازه زندگی بسیاری از افراد را از لحاظ اقتصادی , اجتماعی و ساختار تفکر هنری تغییر داد.

او ادامه داد: ما هنرمندان باید برای جامعه خود تولید اندیشه کنیم ولی این اتفاق ها سبب شد تا فراموش کنیم که چه باید کرد؛ زیرا هنرمند در بستر آرام و مناسب برای تولید می تواند اندیشه خلق کند . کرونا به لحاظ روحی , اقتصادی و هنری و... بسیار آسیب رساند و آینده مبهمی پیش رو داریم ولی تلاش می کنیم و امیدوارم هستیم .من خلاق و ایده پرداز بودن را  به هنرجویان خود یاد می دهم و با تمام این فشارها نگاه مثبتی به آینده دارم.

گفت و گو از : مینا قنبری 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار